Iron And Wine - The Trapeze Swinger (from Around The Well)
(Marc Chagall, Adam et Eve chassés du paradis, détail, 1961)
D'un côté les souvenirs, impérissables, de l'autre le temps qui passe et l'espoir qui s'amenuise. D'abord amis (d'enfance?), puis la séparation inévitable quand chacun part de son coté, et l'attente, l'incertitude et l'amour grandissant amenés par l'absence non souhaitée.
On aimerait d'abord qu'elle pense à nous volontairement, avec le sourire et tendrement. Qu'elle revienne peut-être. Quand rien n'y fait, on finit par se contenter d'une pensée par erreur ou dans un rêve, ça serait bien. Et enfin, comme ça un jour, une dernière fois, peut-être, si seulement.
Ce n'est pas un texte d'aspect mélancolique à première vue. Mais tous ces souvenirs si bien conservés par l'auteur (qu'en est-il de l'autre coté?), tout ce qu'il espère, qu'elle pense à lui, d'abord confiant puis perdant peu à peu tout espoir, jusqu'à demander qu'elle y pense une seule et dernière fois (avant...?). Cette façon d'écrire de manière si reservée, en implorant sans oser déranger, en espérant sans oser s'imposer amènent au propos une portée dramatique bien plus forte qu'une simple demande ou déclaration.
D'un We'll meet again au Lost and found, d'un happily au finally, l'histoire meurt peu à peu. Comme la prestation du trapeziste, magnifique mais pas faite pour durer (the trapeze act was wonderful but never meant to last), comme le trapeziste même, qui s'élance et oscille, puis perd peu à peu de son élan, termine immobile.
A coté, il y a la musique d'Iron And Wine, la ballade de plus de 9 minutes, qui semble pouvoir se répéter eternellement, comme une pensée sans fin, qui jamais ne défaillit.
Please, remember me happily
By the rosebush laughing
With bruises on my chin, the time when
We counted every black car passing
Your house beneath the hill
And up until someone caught us in the kitchen
With maps, a mountain range, a piggy bank
A vision too removed to mention
But please, remember me fondly
I heard from someone you're still pretty
And then they went on to say
That the pearly gates
Had some eloquent graffiti
Like "We'll meet again" and "Fuck the man"
And "Tell my mother not to worry"
And angels with their great handshakes
Were always done in such a hurry
And please, remember me that Halloween
Making fools of all the neighbors
Our faces painted white
By midnight, we'd forgotten one another
And when the morning came I was ashamed
Only now it seems so silly
That season left the world and then returned
And now you're lit up by the city
So please, remember me mistakenly
In the window of the tallest tower
Calling passers-by but much too high
To see the empty road at happy hour
Gleam and resonate, just like the gates
Around the holy kingdom
With words like "Lost and found" and "Don't look down"
And "Someone save temptation"
And please, remember me as in the dream
We had as rug-burned babies
Among the fallen trees and fast asleep
Aside the lions and the ladies
That called you what you like and even might
Give a gift for your behavior
A fleeting chance to see a trapeze
Swinger high as any savior
But please, remember me, my misery
And how it lost me all I wanted
Those dogs that love the rain and chasing trains
The colored birds above their running
In circles around the well and where it spells
On the wall behind St. Peter
So bright, on cinder gray, in spray paint
"Who the hell can see forever?"
And please, remember me seldomly
In the car behind the carnival
My hand between your knees, you turned from me
And said, "The trapeze act was wonderful
But never meant to last", the clown that passed
Saw me just come up with anger
When it filled with circus dogs, the parking lot
Had an element of danger
So please, remember me finally
And all my uphill clawing
My dear, but if I make the pearly gates
I'll do my best to make a drawing
Of God and Lucifer, a boy and girl
An angel kissing on a sinner
A monkey and a man, a marching band
All around a frightened trapeze swinger
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire